- start
- O Związku
- Aktualności
- Okręgi
- Statut i dokumenty
- Prawo
- Przystąp do naszego Związku
- Stanowiska i opinie
- Stawka Kalkulacyjna
- BUDOWA – STOP WYPADKOM!
- BUDOWA BEZ WYZYSKU
- Projekty
- Gadżety Związkowe
- Do pobrania
- KONTAKT
- ABOUT US
Zamówienia publiczne stanowią kluczową formę udziału sektora publicznego
w gospodarce. W drodze tych procedur różnego rodzaju towary, usługi
i roboty budowlane zamawia w Polsce prawie 34.000 podmiotów. Wartość zamówień udzielanych w procedurach przewidzianych w PZP to ok. 202 mld zł w 2018 r., co stanowi ok. 9,55 % PKB (w 2017 r. było to 163 mld zł, a więc 8,2% PKB). Przybliżona wartość rynku zamówień publicznych, która uwzględnia również zamówienia udzielane poza ustawą, wyniosła 234,6 mld zł w 2017 r. (174,3 mld zł w 2016 r.). Kwoty te są szczególnie znaczące w zestawieniu z faktem, iż dotychczas system zamówień publicznych stawał się coraz mniej konkurencyjny – w 2017 r. do przetargu startowały średnio 2,5 firmy, a w roku 2018 2,19 firmy.
Dnia 11 września 2019 r. po prawie 3 letnim okresie prac, obejmujących setki godzin konsultacji, dziesiątki debat, wymiany poglądów, w których udział wzięli uczestnicy rynku, przedstawiciele izb gospodarczych i zrzeszeń branżowych, przedstawiciele związków zawodowych (w tym ZZ „Budowlani”) zamawiający, wykonawcy oraz kontrolerzy – Sejm uchwalił nowe Prawo Zamówień Publicznych (PZP).
Nowe PZP zastępuje poprzednio obowiązującą Ustawę „Prawo Zamówień Publicznych”, która swym dotychczas obowiązującym kształcie (po wprowadzeniu nowelizacji z dnia 22 czerwca 2016 r. (Dz.U. z 2016 r. poz. 1020) nadal zawierała wiele zapisów niekorzystnych dla równowagi rynku pracy.
Dotyczyło to także obszaru obejmującego zamówienia na roboty budowlane.
Pod koniec września Senat przyjął ustawę bez poprawek – nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2021 r.
„Uchwalenie nowego PZP to bardzo dobra wiadomość dla polskich przedsiębiorców i polskiej gospodarki. Nasza ustawa odpowiada na kluczowe bolączki obecnego systemu. Zasada efektywności spowoduje, że zamawiający nie będą przywiązywać uwagi tylko do najniższej ceny, ale będą również uwzględniali jakość towarów
i usług, czy ich znaczenie dla środowiska. Pozwoli to odnaleźć się na rynku małym przedsiębiorcom, którzy oferują dobre usługi, ale nie są w stanie konkurować niską ceną – mówi Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz”
Urząd zamówień publicznych podkreśla nowatorskie pomysły i kompleksowe spojrzenie na problematykę zamówień publicznych. W kontekście kluczowych zmian UZP wskazuje:
Z kolei Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii jako najistotniejsze z istniejących problemów do rozwiązania wskazuje:
Rozwiązaniem ww. stanu rzeczy ma być szereg przyjętych w nowym Prawie Zamówień Publicznych rozwiązań i instytucji:
Przetargi w ramach zamówień publicznych mają być ukierunkowane na to, by w ich efekcie powstawał produkt jak najlepszej jakości, a uzyskana za niego cena była konkurencyjna. Praktyczne wdrożenie tej zasady, będzie wiązało się z koniecznością dokonania przez podmioty publiczne obowiązkowej analizy swoich potrzeb i dostępnych na rynku rozwiązań, przed dużymi inwestycjami.
Co istotne – w kontekście kar umownych, płatności czy waloryzacji – postanowienia umów zawieranych z podwykonawcami nie mogą przewidywać rozwiązań mniej korzystnych niż postanowienia umów z wykonawcami.
Na rzecz wsparcia małych i średnich przedsiębiorstw działać będą m.in. obowiązkowe, częściowe płatności i zaliczki w dłuższych umowach oraz wzmocnienie podziału zamówień na części. Obniżeniu o połowę ulegnie również górna granica wysokości wadium i zabezpieczenia należytego wykonania umowy co spowoduje, że udział w postępowaniach będzie mniej obciążający zwłaszcza dla sektora MŚP.
Jednym z kluczowych rozwiązań nowych przepisów jest wprowadzenie procedury uproszczonej w przetargach poniżej tzw. progów unijnych, a ponadto dodatkowych uproszczeń w innych trybach i konkursach.
W celu zrównoważenia pozycji stron przyjęte zostaną m.in. następujące rozwiązania : wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych (czyli niedozwolonych) naruszających równowagę stron oraz wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.
W przypadku wystąpienia problemów z realizacją przetargu zamawiający będzie również zobowiązany do dokonania ewaluacji realizacji umowy.
W celu zwiększenia liczby podmiotów startujących i biorących udział w przetargach nastąpi zwiększenie roli dialogu z wykonawcą na etapie przygotowania postępowania oraz koncentrację ogłoszeń o ZP w jednym miejscu: Biuletynie Zamówień Publicznych, wprowadzona również zostanie zasada współdziałania przy realizacji zamówienia.
Nowe PZP przyczyni się również do usprawnienia też postępowania skargowego wobec orzeczenia KIO. Zasadą ma być prowadzenie postępowania przez 3 osobowe składy orzekające oraz obniżka opłaty od skargi na orzeczenie KIO (dziś jest to pięciokrotność opłaty wniesionej do KIO, nowa opłata ma stanowić jej trzykrotność). Ponadto wydłużony zostanie z 7 do 14 dni termin na wniesienie przedmiotowej skargi.
Nowe PZP zakłada wyznaczenie jednego sądu ds. zamówień publicznych, którym miałby być Sąd Okręgowy w Warszawie. Takie rozwiązanie wraz z ww. zmianami w zakresie postępowania przed KIO stanowić będzie realne narzędzie do uzyskania przewidywalnych rozstrzygnięć.
Przewidziano ponadto mechanizm koncyliacji, czyli ugodowego załatwiania największych sporów pomiędzy wykonawcą, a zamawiającym na etapie wykonywania umowy. Strony będą mogły zwrócić się do Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP o szybkie rozstrzygnięcie sporu, zanim trafi on na drogę sądową. Koncyliacja jest tańsza i szybsza od postępowania przed sądem powszechnym i umożliwi kontynuowanie realizacji umowy.
Nowa ustawa przewiduje również wspólne, dla organów kontrolujących zamówienia publiczne, zasady przeprowadzania kontroli jak również powołanie Komitetu
ds. Kontroli w Zamówieniach Publicznych, czyli forum współpracy i wymiany informacji pomiędzy organami. Ma się przyczynić do usprawnienia systemu kontroli.
Projekt przewiduje również wzmocnienie roli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk i wzorów dokumentów, które mają wspierać zamawiających celem zwiększenia przejrzystości i ułatwieniu udziału w przetargach. Prezes Urzędu będzie również publikował postanowienia umowne sprzeczne z zasadami wskazanymi w PZP oraz wyjaśniał wątpliwości interpretacyjne (np. u organów kontroli). Dodatkową zmianą będzie powstanie w UZP specjalnej infolinii dla przedsiębiorców i zamawiających.
Na efekty wdrożenia nowego PZP trzeba poczekać. Wykonawcy zamówień zwracają jednocześnie uwagę na to, że nie uległy zmianie przepisy dotyczące tzw. zamówień „in house” – zlecanych kontrolowanym przez zamawiającego podmiotom, bez udzielania zamówienia na wolnym rynku. Ten rodzaj zamówień budzi wiele wątpliwości zamawiających i może stwarzać pole do nadużyć. To rozwiązanie promowane w dyrektywach UE dotyczących zamówień jest jednak bardzo popularne w zamówieniach samorządowych. Trzeba jednocześnie podkreślić, że nowa ustawa PZP była najprawdopodobniej najszerzej konsultowaną ustawą regulującą funkcjonowanie rynku.
You must be logged in to post a comment Login