Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Księgowa informuje – gotówka czy karta?

 

Czy w czasie epidemii COVID – 19, można przyjmować gotówkę? Kierując się zaleceniami Sanepidu powinno się przyjmować płatność jedynie za pośrednictwem terminali płatniczych, albo urządzeń mobilnych.

Zalecenia o korzystaniu z formy bezgotówkowej pojawiły się w różnych komunikatach Głównej Inspekcji Sanitarnej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) informuje, że sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia gotówki. Znakami pieniężnymi Rzeczpospolitej Polskiej są banknoty i monety opiewające na złote i grosze. Wynika to z art.31 i 32 ustawy o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. Z 2019 r. poz. 1810 ze zm.). W Polsce pieniądze w formie gotówki: banknoty i monety są prawnym środkiem płatniczym, więc każdy punkt handlowy czy usługowy ma obowiązek je przyjąć. Nie wszyscy muszą posiadać karty płatnicze czy dostęp do komputera.

Odmowa jest wykroczeniem, za które sprzedawcy grozi grzywna ( od 20 zł do 5 tys. zł) . Ministerstwo Finansów, a także niektórzy prawnicy twierdzą, że przedsiębiorca ma prawo odmówić zrealizowania transakcji w gotówce. Ale tylko wtedy gdy wywiesi w widocznym miejscu, np. na drzwiach i przy kasie, informację, że płacić można tylko kartą. I jest to oferta zawarcia umowy sprzedaży. Oczywiście klient może się zgodzić albo nie. Nie ma niezbitych dowodów, że używanie banknotów i monet przyczynia się do rozprzestrzeniania się wirusa. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca mycie rąk po każdym kontakcie z pieniędzmi. Należy pamiętać, iż sama gotówka nie jest źródłem zakażenia, ale brak higieny i nieprzestrzeganie zaleceń w tym zakresie, jak obowiązek używania rękawiczek i maseczek.

Płatność bezgotówkowa w czasie pandemii lepiej zdaje egzamin, po pierwsze mamy zwiększony limit kwotowy i nie musimy najczęściej podawać pinu i dotykać terminala. Po drugie, przy kasie transakcje bez liczenia gotówki przebiegają sprawniej, a im mniej czasu klienci spędzają na zakupach, tym mniejsze ryzyko złapania wirusa. Po trzecie, pracownicy są mniej narażeni na zarażenie się COVID-19, ponieważ nie biorą do ręki monet ani banknotów. Pozostaje pytanie; czy można przyjmować tylko płatności kartą lub urządzeniem mobilnym? Czy rzeczywiście można odmówić przyjęcia gotówki? Uważam, że należy kierować się zdrowym rozsądkiem i zadbać o to, aby i klient i sprzedawca mogli bezpiecznie posługiwać się wszystkimi formami płatności.

Barbara Pałka

You must be logged in to post a comment Login