Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Podpalona opona do lamusa

 

Pod takim hasłem odbyła się konferencja zorganizowana wspólnie przez Fundację im. Ignacego Daszyńskiego, Fundację im. Friedricha Eberta oraz OPZZ. Zdaniem organizatorów konferencji w powszechnym postrzeganiu związkowiec w Polsce pozostaje synonimem działacza, który nie chcąc pracować, zasłania się legitymacją organizacji oraz wymusza kolejne ustępstwa ze strony zarządu zakładu pracy. Co więcej, obraz związków jako hamulca rozwoju gospodarczego jest nadal utrwalany w wielu mediach głównego nurtu.

Konferencja była próbą przyjrzenia się językowi, jakiego używają związki zawodowe w Polsce oraz jak o związkach mówią media. Konferencja była okazją do zastanowienia się, jak związki zawodowe dziś powinny komunikować się skutecznie z pracownikami, zarówno młodymi, jak i starszymi, aby przekazać swoje cele w sposób skuteczny i pozytywny.

Związek Zawodowy „Budowlani” reprezentowali Emilia Kaźmierczak z Organizacji Zakładowej w Sklejka Orzechowo S.A. oraz Tomasz Nagórka Sekretarz Krajowy Związku ds. organizacyjnych, który był jednym z prelegentów konferencji.

Konferencję otworzyli Przewodniczący OPZZ Jan Guz, Wiceprzewodnicząca OPZZ Barbara Popielarz oraz Ernst Hillebrand z Fundacji im. Friedricha Eberta. W swoich krótkich wystąpieniach podkreślili wagę mediów związkowych i rolę jaką odgrywa kwestia sprawnego komunikowania się nie tylko ze związkowcami ale i całym społeczeństwem.

Pierwsi paneliści odnieśli się do tego jak w ostatnich latach media informowały o działalności związków zawodowych. Niestety obraz związkowca na przestrzeni ostatnich blisko 30 lat w opinii publicznej został utrwalony jako osoby roszczeniowej, konfliktowej, niewykształconej, broniącej za wszelką cenę swych interesów. Paneliści przytoczyli również, czasami prześmiewcze, cytaty z wystąpień polityków i innych osób publicznych (w szczególności ekonomistów, a także dziennikarzy) na temat działalności związków zawodowych.

Tomasz Nagórka w pierwszej kolejności odniósł się do niskiej świadomości społecznej na temat działalności związków zawodowych, by później na przykładzie „Budowlanych” zaprezentować doświadczenia i dobre praktyki w zakresie komunikowania się ze społeczeństwem, działaczami i potencjalnymi członkami.

Mówiąc o niskiej wiedzy na temat związków zawodowych przytoczył wyniki badań, jakie kilka lat temu przeprowadzono wśród studentów Uniwersytetu Warszawskiego „Wzięło w nim udział 150 studentów I i II roku studiów magisterskich na kierunkach Polityka społeczna, Finanse i rachunkowość, Zarządzanie, Prawo i Socjologia, z czego 44% z nich wykazało, że pracuje zarobkowo. 85% ankietowanych stwierdziła, że o związkach zawodowych nie wie nic lub niewiele. Związki zawodowe kojarzą się studentom przeważnie z negocjacjami, konfliktami, blokowaniem ulic, upolitycznieniem i górnikami. Wiedzę o związkach czerpią z internetu (33%), prasy (25%), szkoły/uczelni (15%), rodziny (8%). Badani uważają (w 79%), że stopień działań związków zawodowych na rzecz młodych pracowników jest zdecydowanie i raczej niski. Ponad 85% respondentów zauważa potrzebę istnienia związków zawodowych. Jednakże tylko kilkanaście procent z nich wyraża chęć przynależności do związku zawodowego” – powiedział Tomasz Nagórka.

Sekretarz Krajowy „Budowlanych” zaprezentował media za pomocą których Związek komunikuje się „z resztą świata”. Jest to przede wszystkim ogólnopolski magazyn społeczno – zawodowy „Budowlani” wydawany w liczbie 10 tysięcy egzemplarzy. Magazyn wysyłany jest do organizacji podstawowych i zakładów pracy za pośrednictwem poczty tradycyjnej i poczty elektronicznej. Magazyn dostępny jest również na dedykowanej mu stronie internetowej www.budowlani.info.pl. Związek komunikuje się również za pośrednictwem biuletynów wysyłanych drogą elektroniczną („Budowlani”, Bądź na bieżąco”, „Budowlani informują”, „Interwencje, opinie, listy ZZ „Budowlani”), strony internetowej www.zzbudowlani.pl i profilu na Facebooku.

Ponadto prowadzi akcje ulotkowe i plakatowe. Kończąc wystąpienie Tomasz Nagórka stwierdził: „w moim wystąpieniu chciałem podkreślić, że mówiąc o związkach zawodowych nie należy generalizować, wrzucać ich do jednego worka i w nieskończoność utrwalać w społeczeństwie złego wizerunku związkowca palącego opony. Podstawą działalności Związku Zawodowego „Budowlani” jest dialog, dążenie do kompromisu i poszukiwanie innych niż konfliktowe dróg pozostania w świadomości pracowników”.

Konferencję zakończyła dyskusja, którą moderowała Adrianna Rozwadowska z Gazety Wyborczej. Podczas dyskusji starano się odpowiedzieć w jaki sposób można odmienić wizerunek związkowca, aby nie był kojarzony ze stereotypową podpaloną oponą.

cof

You must be logged in to post a comment Login