- start
- O Związku
- Aktualności
- Okręgi
- Statut i dokumenty
- Prawo
- Przystąp do naszego Związku
- Stanowiska i opinie
- Stawka Kalkulacyjna
- BUDOWA – STOP WYPADKOM!
- BUDOWA BEZ WYZYSKU
- Projekty
- Gadżety Związkowe
- Do pobrania
- KONTAKT
- ABOUT US
W listopadzie odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Budownictwa i Gospodarki Komunalnej. Tematem posiedzenia był przegląd sytuacji ustawodawczej z zakresie dostaw energii dla producentów wyrobów budowlanych.
W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii pod przewodnictwem Ministra Piotra Uścińskiego oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, przedstawiciele strony pracobiorców i pracodawców. Związek Zawodowy „Budowlani” reprezentował Wiceprzewodniczący Związku Tomasz Nagórka.
Spotkanie rozpoczął Minister Piotr Uścinski, przewodniczącym obrad został wybrany Szymon Firląg – Prezes Zarządu w Związku Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa.
Szymon Firląg odniósł się do zakończonych negocjacji z Komisją Europejską w sprawie proponowanych subwencji w dostawach energii elektrycznej w sektorze budownictwa. Zaproponowany model nie dotyczy dużych przedsiębiorstw – o czym stanowią kryteria ich przyznania. Branża nie znajduje się na liście kluczowych producentów przemysłów energochłonnych. W związku z powyższym powstało pytanie; jak dalej rozwiązać kwestię dopłat dla producentów wyrobów budowlanych?
Odnośnie problematyki zgłaszanej przez stronę pracodawców i pracobiorców strona rządowa przedstawiła informacje dotyczące m.in.:
– nowego Komunikatu Komisji pt. „Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy” poszerzającego zakres pomocy dla dużych przedsiębiorstw.
– rozszerzenia założeń I programu Ramy w postaci wsparcia producentów krajowych – wysokości łącznie przyznanej kwoty 5 mld Euro dla transzy na okres; od 01.02.2022 na okres dłuższy o rok tj. do 31.12.2023. Maksymalne wsparcie wg. komunikatu Komisji Europejskiej może wynosić do 4 mln Euro. Natomiast dla zakwalifikowanego producenta np. uznanego za zakład energochłonny działającego w jednym lub kilku sektorach lub podsektorach wymienionych w ww. komunikacie w jego załączniku wg oceny kryteriów – EBITDA maksymalna pomoc nie może przekroczyć 150 mln Euro.
– prac Ministerstwa Rozwoju i Technologii nad formą prawną dotyczącą wprowadzenia zmian do ostatnio przygotowanego krajowego systemu dopłat i zachęt, jako adekwatnego pakietu dla firm nie będących na liście zakładów energochłonnych,
– polityki rządu wobec Programu Zielony Ład, Fit For 55 oraz odnawialnych źródeł energii,
– negocjacji dotyczących cen minimalnych gazu. Podjęte negocjacje i wspólne stanowisko Polski wraz z 14 członkami napotyka na blokujące stanowisko państw tzw. starej UE.
– sprawy globalnego wprowadzenia wodoru, co jest bardzo skomplikowane, a koszty jego produkcji nie rokują jego szerszego upowszechniania, głównie z powodu kolosalnych kosztów wytworzenia i magazynowania.
Strona pracodawców i pracobiorców przedstawiła zbieżne stanowisko w kilku istotnych kwestiach:
I. Ograniczenie produkcji lub wręcz zatrzymanie w konsekwencji prowadzi do ograniczenia zatrudnienia i grupowych zwolnień w dużych przedsiębiorstwach. Dlatego apeluje się o pilne działania rządu, tak aby zatrzymać zagrożenia i utrzymać miejsca pracy, oraz wprowadzić konieczne dopłaty do nośników energii. Podkreślono, iż koszt i dostępności wyrobów w ramach łańcucha dostaw dla budownictwa – stanowi istotny element przy realizacji wszystkich inwestycji.
II. Wyrażono poparcie dla polskiej pozycji w negocjacjach z Komisji Europejskiej w sprawie ustalenia stałego poziomu kosztów uprawnień ETS na okres kilku lat. Ograniczenie spekulacji wartości ETS ma wymierny wpływ na dalsze funkcjonowanie i kontynuowanie produkcji. Bardzo drogi gaz i energia elektryczna mają bezpośredni wpływ na koszty produkcji nieakceptowalne przez rynek odbiorców.
III. Postulowana przez rząd propozycja, popierana przez pracodawców i pracobiorców, dotycząca okresowego zawieszenia FF55 wraz z ograniczeniem lub regulowaniem kosztu emisji w postaci zakupu ETS – może stanowić program naprawczy dla Unii Europejskiej.
V. Stwierdzono brak informacji i strategii dotyczących wsparcia dla zakładów produkcji wyrobów budowalnych, które nie mieszczą się w podanych ustawą wymogach dopłat.
VI. Ustawa o OZE oraz zachęty do energo-efektywności (termo-inwestycje) nie są należycie promowane.
Na zakończenie strony wstępnie zaproponowały, aby na następnym posiedzeniu Zespołu omówiony został temat: „Ocena sytuacji w sektorze budownictwa. Dynamika produkcji budowlano-montażowej, ocena relacji w łańcuchu dostaw i podwykonawstwa”.
Artykuł przygotowano przy wykorzystaniu notatki z posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Budownictwa i Gospodarki Komunalnej opracowanej przez stronę pracodawców i pracobiorców.
You must be logged in to post a comment Login