Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Zespół Trójstronny ds. Budownictwa i Gospodarki Komunalnej debatował o problemie cen gazu dla przedsiębiorstw energochłonnych

W listopadzie odbyło się posiedzenie Zespołu Trójstronnego ds. Budownictwa i Gospodarki Komunalnej. Tematem posiedzenia był przegląd sytuacji ustawodawczej z zakresie dostaw energii dla producentów wyrobów budowlanych.

W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Rozwoju i Technologii pod przewodnictwem Ministra Piotra Uścińskiego oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, przedstawiciele strony pracobiorców i pracodawców. Związek Zawodowy „Budowlani” reprezentował Wiceprzewodniczący Związku Tomasz Nagórka.

Spotkanie rozpoczął Minister Piotr Uścinski, przewodniczącym obrad został wybrany Szymon Firląg – Prezes Zarządu w Związku Pracodawców Producentów Materiałów dla Budownictwa.

Szymon Firląg odniósł się do zakończonych negocjacji z Komisją Europejską w sprawie proponowanych subwencji w dostawach energii elektrycznej w sektorze budownictwa. Zaproponowany model nie dotyczy dużych przedsiębiorstw – o czym stanowią kryteria ich przyznania. Branża nie znajduje się na liście kluczowych producentów przemysłów energochłonnych. W związku z powyższym powstało pytanie; jak dalej rozwiązać kwestię dopłat dla producentów wyrobów budowlanych?

Odnośnie problematyki zgłaszanej przez stronę pracodawców i pracobiorców strona rządowa przedstawiła informacje dotyczące m.in.:

– nowego Komunikatu Komisji pt. „Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy” poszerzającego zakres pomocy dla dużych przedsiębiorstw.

– rozszerzenia założeń I programu Ramy w postaci wsparcia producentów krajowych – wysokości łącznie przyznanej kwoty 5 mld Euro dla transzy na okres; od 01.02.2022 na okres dłuższy o rok tj. do 31.12.2023. Maksymalne wsparcie wg. komunikatu Komisji Europejskiej może wynosić do 4 mln Euro. Natomiast dla zakwalifikowanego producenta np. uznanego za zakład energochłonny działającego w jednym lub kilku sektorach lub podsektorach wymienionych w ww. komunikacie w jego załączniku wg oceny kryteriów – EBITDA maksymalna pomoc nie może przekroczyć 150 mln Euro.

– prac Ministerstwa Rozwoju i Technologii nad formą prawną dotyczącą wprowadzenia zmian do ostatnio przygotowanego krajowego systemu dopłat i zachęt, jako adekwatnego pakietu dla firm nie będących na liście zakładów energochłonnych,

– polityki rządu wobec Programu Zielony Ład, Fit For 55 oraz odnawialnych źródeł energii,

– negocjacji dotyczących cen minimalnych gazu. Podjęte negocjacje i wspólne stanowisko Polski wraz z 14 członkami napotyka na blokujące stanowisko państw tzw. starej UE.

– sprawy globalnego wprowadzenia wodoru, co jest bardzo skomplikowane, a koszty jego produkcji nie rokują jego szerszego upowszechniania, głównie z powodu kolosalnych kosztów wytworzenia i magazynowania.

Strona pracodawców i pracobiorców przedstawiła zbieżne stanowisko w kilku istotnych kwestiach:

I. Ograniczenie produkcji lub wręcz zatrzymanie w konsekwencji prowadzi do ograniczenia zatrudnienia i grupowych zwolnień w dużych przedsiębiorstwach. Dlatego apeluje się o pilne działania rządu, tak aby zatrzymać zagrożenia i utrzymać miejsca pracy, oraz wprowadzić konieczne dopłaty do nośników energii. Podkreślono, iż koszt i dostępności wyrobów w ramach łańcucha dostaw dla budownictwa – stanowi istotny element przy realizacji wszystkich inwestycji.

II. Wyrażono poparcie dla polskiej pozycji w negocjacjach z Komisji Europejskiej w sprawie ustalenia stałego poziomu kosztów uprawnień ETS na okres kilku lat. Ograniczenie spekulacji wartości ETS ma wymierny wpływ na dalsze funkcjonowanie i kontynuowanie produkcji. Bardzo drogi gaz i energia elektryczna mają bezpośredni wpływ na koszty produkcji nieakceptowalne przez rynek odbiorców.

III. Postulowana przez rząd propozycja, popierana przez pracodawców i pracobiorców, dotycząca okresowego zawieszenia FF55 wraz z ograniczeniem lub regulowaniem kosztu emisji w postaci zakupu ETS – może stanowić program naprawczy dla Unii Europejskiej.

V. Stwierdzono brak informacji i strategii dotyczących wsparcia dla zakładów produkcji wyrobów budowalnych, które nie mieszczą się w podanych ustawą wymogach dopłat.

VI. Ustawa o OZE oraz zachęty do energo-efektywności (termo-inwestycje) nie są należycie promowane.

Na zakończenie strony wstępnie zaproponowały, aby na następnym posiedzeniu Zespołu omówiony został temat: „Ocena sytuacji w sektorze budownictwa. Dynamika produkcji budowlano-montażowej, ocena relacji w łańcuchu dostaw i podwykonawstwa”.

Artykuł przygotowano przy wykorzystaniu notatki z posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Budownictwa i Gospodarki Komunalnej opracowanej przez stronę pracodawców i pracobiorców.

You must be logged in to post a comment Login